Vodka helyett internet

Az oroszok 44 százaléka az alkoholról is lemondana, hogy a világhálón szörfölhessen.

internetvasarlasorosz.jpg

Az oroszországi lakosság 92 százaléka naponta használja az internetet: 83 százalékuk legalább két órát szörföl – derül ki a Moszkvában is irodát működtető Boston Consulting Group (BCG) közvélemény-kutatásából. A négyezres mintából származó számokat a Kommerszant (Ъ) napilap ismerteti. Ezek összevethetőek az Internetes Kereskedők Egyesülése (Ассоциация компаний интернет-торговли) adataival, amelyek szerint a 16–29 év közötti lakosság 97 százaléka internethasználó, s közülük 70 százalék okostelefonozik. A 30–54 év közötti korcsoportban 82 százalék csatlakozik a hálóhoz, 40 százalékuk okostelefonon is. Az 55+ évesek 28 százaléka internetezik, de csak 5 százalékuk smartphone-nal.

A korábbiakhoz képest az oroszországi lakosság szemében ugrásszerűen megnőtt az internet értéke. Öt éve még csak a felhasználók fele „élte volna meg katasztrófaként” a hozzáférés hiányát, ma már 65 százalék gondolja ezt így. A válaszolók 44 százaléka akár az alkoholról, 27 százaléka a kávéról, 20 százaléka a személygépkocsi használatról, 8 százalék a szexről, 3 százalék a barátokkal való kapcsolattartásról is lemondana egy évre, ha ez lenne a feltétele az internethasználatnak. Mindössze 19 százalék azok aránya, akik egyáltalán nem hoznának áldozatot az internethasználatért.

A nagy többség elsősorban információszerzésre és a közösségi felületeken való kommunikációra használja a hálót – ezen keresztül mindössze három százalékuk rendel árut. Ugyanennyi azok aránya, akik az internet elsődleges hasznát a vásárlás megkönnyítésében látják. Ők az elektronikai eszközök (30%), háztartási készülékek (28%), ruházati cikkek és lábbelik (25%), lakásfelszerelések és médiatartalmak (25%) rendelését részesítik előnyben. Az internethasználók említett három százalékos csoportján belül növekszik az online fizetés népszerűsége. A telefon- és internetszámlák kiegyenlítését 45 százalék, a közműszolgáltatásokét 38 százalék, a repülő- és vasúti jegyek fizetését 40 százalék oldja meg a háló segítségével.

Az oroszországi online értékesítés egyelőre a negyede a fejlett országokban mért értékeknek. Az nem meglepő, hogy az élelmiszerek internetes megrendelése iránt kisebb a kereslet, hiszen ez a világ más részein is így van. Viszont az elektronikus eszközök online forgalmazásnak évenkénti megkétszereződése is jelzi, hogy dinamikus növekedés előtt áll ez a terület. A jövőben elsősorban a gyermekárucikkek, az egészségügyi eszközök, az élelmiszerek internetes vásárlásának felfutását várja az Internetes Kereskedők Egyesülése, jóllehet a növekedés mutat egyenetlenségeket. Amíg 2016-ban ez a piac 20 százalékkal nőtt, 2017-ben 19,5-del.

Mindenesetre folyik – az egyre inkább a hazai iparra alapozott (KDL) – digitalizálás. Ez ma már nem csak a bevásárlóközpontok kiskereskedelmi egységeiben zajlik, de a gazdaság más szektoraiban is. A központi bank adatai szerint az áruk és szolgáltatások értékének készpénz nélkül történő kiegyenlítése 2017 első felében 30 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A lakosság internetes és a mobileszközök iránti bizalmának növekedését jelzi, hogy amíg 2012-ben az internet-használók hetven százalékának volt bank- és hitelkártyája, 2017-ben gyakorlatilag mindenkinek. #

MEGJEGYZÉS: Az idők változását jelzi az is, hogy a WHO adatai szerint Oroszország - ellentétben Magyarországgal - már nem szerepel az alkoholfogyasztás tízes világlistáján. Az ottani egészségügyi minisztérium szerint az oroszok csaknem egyharmada lényegében nem fogyaszt alkoholt.  Magyarország bekerült a top 10-be! Az alkoholfogyasztás toplistáján