Visszatért a betyárvilág

A messziről idekóborló bandák visznek mindent, ami mozdítható, ha kiszagolnak valamit.

2016-04-16madartelepdlgalambaszheja.jpg

Fedje homály, hogy Magyarország melyik településén fényképeztek le ezzel a galambász héjával! Egyelőre maradjon rejtve, hogy hol van az a madártelep, amiről három pr-film készül a közreműködésemmel. Még akkor is, ha a műfaj és a titokzatosság ab ovo kizárja egymást. De nem Magyarországon…

Pár mondat az előzményekről. A felvételek elkészültek. Pagáj-, pinty- és galambfélék sokasága szálldos a röptetőkben. Tavasz lévén, egy részük odúkban kotlik, többen a ketreceken belül sorakozó mesterséges fészkekben ülnek a tojásokon, vagy már a fiókáknak hordják az eleséget. A madártelepet általában bemutató három perces film képei alá tárgyszerű hangvételű narrációt terveztem.

A papagájok között sztárok is vannak. Őket bohókás mutatványokra tanították be sziszifuszi munkával. A papagájcirkusz felvételeihez rímekbe szedett, játékos mondatokat szántam, hogy ne csak a madarak tornagyakorlatai, de a szöveg is nevetésre késztesse a filmecske óvodás és kisiskolás nézőit.

Más helyen néhány idomított, vagy idomítás alatt lévő ragadozó madár. Vadászidényben minimum napi két órát kell röptetni őket, hogy erejük teljében legyenek. A tágas mezőn szabadon követik a gazdájukat. Helyenként lírai mondatok hivatottak hatásosabbá tenni a solymászat képsorait.

A szövegeken az elmúlt héten dolgoztam, s közben telefonon többször is egyeztettem a madártelep értő tulajdonosával, a madarak tenyésztőjével, idomárjával. Szombatig abban a hitben voltam, hogy minden rendben van. A filmes igényeket ugyanúgy kielégítik a forgatókönyvek, mint az ornitológusok követelményeit. De úgy adódott, hogy a hétvégén, ebben a fővárostól távoli országrészben, az itt meg nem nevezett falu közelében jártam. Tettem hát egy kis kitérőt, s szemtől szemben is rákérdeztem, hogy mit szólnak a már e-mailben is eljuttatott írásokhoz.

A solymászattal, meg papagájcirkusszal kapcsolatos filmek szövegére kapott dicsérő jelzőket már csak azért sem idézem, mert aztán az is elhangzott, hogy de a harmadik…

– Mit jelent ez a de? – kérdeztem vissza. – Abban egyeztünk meg, hogy a telepet bemutató film narrációját a tárgyszerűség jellemzi majd; ehhez sem a líra, sem a mókázás nem illik.

– Nem is ezzel van a baj – jött a válasz. – A hangvétel jó, csak a számok…

– Milyen számok?

– Hát, hogy hány röptetőben, hányféle és mennyi madár van. Tudjuk, hogy mi adtuk meg őket, de azóta csak ezen jár az eszünk. Attól tartunk, hogy a mennyiség olyanokban kelti fel az érdeklődést, akiket inkább távol kell tartani. Félünk, hogy az egyik reggel arra ébredünk: voltak, nincsenek madaraink. Mert a messziről idekóborló bandák visznek mindent, ami mozdítható, ha kiszagolnak valamit. Ahogyan odafönt nagyban, úgy idelenn kicsiben, de visszatért a betyárvilág Magyarországra. Csakhogy az a nem romantikus ám! #

karomkodnitilos142x142szovegesfekvoxxxx.JPG