1237. BEKIÁLTÁS: A téesz nem vette el a földet

Tények alapján a földkérdéshez kapcsolódó sérelmekről

magyartanya1956printest-erich_lessing.jpg

CÍMKÉP: MAGYAR TANYA, 1956 – A kényszerrel beadatott föld a tulajdonosok nevén maradt, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a téesz megszűnése után, a felmenők halálát követően, én magam is örököltem az eredetileg anyai és apai nagyszülők nevén lévő, bár az öröklések miatti osztódások után viszonylag kis méretű szántót (Fotó: Erich Lessing / Printerest)

Dédnagyapja hajdani tanyájának életét elevenítette föl ifjú barátom az egyik hetilapban. A jogász végzettségű, de műkedvelő helytörténészként is kutakodó fiatalember általában tárgyszerűen fogalmazott. Viszont talán az egyik nemzedékről a másikra öröklődő szóhasználat, nem utolsó sorban a rendszerváltás utáni politikusok szavazatszerzést szolgáló emlékezetpolitizálásának hatása alatt egy pontatlanság is bekerült a szövegbe:

„A harmadik téesz-szervezési hullám 1961-re befejeződött, a földek a szövetkezet tulajdonába kerültek.”

Nem azzal van a gondom, hogy hány szakaszt különböztessünk meg ebben a folyamatban, mert ez viszonyítás kérdése. Viszont levélben is jeleztem a szerzőnek, hogy szerintem a téeszek csupán használták a közösbe gyakran valóban kényszerrel beadatott földeket. Csupán logikai alapon gondolom ezt – írtam neki. Ha ugyanis téesz-tulajdonba kerültek volna, akkor a tagok miért kaptak például járadékot, zárszámadáskor, idővel nyereségrészesedést. Tulajdonba csak az állami földterületek kerültek, illetve olyan birtokrészek, amelyeket ilyen-olyan okokból az eredeti tulajdonosok eladtak a gazdaságnak, általában jelképes összegért.

Ennél erősebb érvem: saját nagyszüleim halálakor – egyes esetekben még a Kádár-rendszerben – a földek előbb a szüleink nevére kerültek, A téesz megszűnésekor édesanyám ezért adhatta örökségét bérművelésbe. Az ő elhunyta után testvéremmel együtt lettünk tulajdonosok. Minthogy nem vagyunk gazdálkodók, és egyébként sem lett volna értelme foglalkoznunk az  egyre kisebbé vált parcellákkal, miután a nevünkre kerültek, eladtuk a földeket az addigi bérlőknek. Mindent egybe vetve, az az érzésem, hamis az a beállítás, hogy az ötvenes és a hatvanas években elvették a földet a kis- és középbirtokosoktól, akiknek nagy része egyébként az 1945 utáni földosztás nyomán, a kisajátított nagybirtokokból jutott földhöz.

Tény viszont, hogy a többséget bekényszerítették a közösbe. Az ideológiai szempontokon túl azért is, mert az iparnak szüksége volt a munkaerőre, illetve a szétaprózott, tőkehiányos kisgazdaságok nem voltak képesek megtermelni az ország élelmiszerszükségletét. Kezdetben, magántulajdonban mindössze két disznó és egy tehén maradhatott. Ezek etetését a közösből kimért háztáji földterületen – általában 400 négyszögölön – megtermelt takarmánnyal oldották meg. A bevitt föld azonban a tulajdonosok nevén maradt, bár a tulajdonjogot erősen korlátozták: nem adhatták el, nem dönthettek saját belátásuk szerinti használatáról stb. De például nagymamáink egészen halálukig, férjük tulajdonrésze után is kaptak

földjáradékot, évente kimért háztáji parcellát a téesztől, előbb saját művelésre, később, külön kérésre, pénzben, vagy terményben, házhoz szállítva az otthon tartott állatok eleségeként, adott esetben búzát a kenyérsütéshez.

Egyébként, a kapitalista modernitásban – ha ez általános lett volna az 1945 előtti, nagyrészt a feudalizmus földtulajdonviszonyait, a nincstelen paraszti tömegek által meghatározott társadalomszerkezetet konzervált Magyarországon – a folyamatnak már jóval előbb végbe kellett volna mennie, miként az Nyugaton megtörtént. Lásd: Anglia, a parasztok elűzése a lordtól bérletbe kapott földekről, a házakból, amelyeket leromboltak, hogy csavargókká, vagyis bűnözőkké nyilvánítsák őket, majd a dologházakba, a hadseregbe, a flottához kényszerítsék, a gyarmatokra deportálják. Például így népesítették be Ausztráliát.

Angliában az ilyen módon földönfutókká tett egykori földművelőkre, bizonyos időtartamra egyfajta rabszolgaként (!) tarthatott igényt a feljelentő. Az erről rendelkező utolsó jogszabályokat csak a 19. század legvégén szüntették meg. Ami Magyarországot illeti, az öröklések miatt elaprózott parcellákon egyszerűen lehetetlen lett volna hatékonyan gazdálkodni. Ez volt az egykézés, a guba a gubához, suba a subához, sőt, a széles körben elterjedt gyerekmunkáltatási gyakorlat oka.

Markovits Rodion: Szibériai garnizon című, az I. világháború időszakáról szóló, a megjelenésekor nagysikerű regényében a cári orosz hadsereg által foglyul ejtett Habsburg-Magyar Monachiabeli katonák irkutszki táborának életkörülményeivel is foglalkozott. Egyébként a Vereckei-hágónál lévő Volócra, határőrnek besorozott apai nagyapám, aki már 1914-ben fogságba esett, hat–hét évet töltött a szibériai táborban. Markovits leírja, hogy egy dunántúli férfi azért nősült be a határ kínai oldalán letelepedett orosz családba, mert ha hazamenne, másodszülöttként csak cselédnek állhatna, miután a bátyja örökölné a földet. Sajnos, ezeket az összefüggéseket a hamisító emlékezetpolitika nem tárja fel,

mint sok más ügyben, ebben is lehetetlenné téve, hogy világosan lássunk, ami újabb és újabb történelmi tragédiák egyik forrása lesz a jövőben is.

Ifjú barátom elfogadta érvelésem lényegét. Válaszában, nem meghazudtolva jogász mivoltát, így fogalmazott: „egyértelmű, hogy a tulajdonjogban nem következett be alanyváltozás. A tag a szövetkezet használatába adta a bevitt földet. A mezőgazdasági termelőszövetkezetről és a termelőszövetkezeti csoportról szóló 1959. évi 7. törvényerejű rendelet 20 §-a szerint:

     (1) A tag köteles a saját, valamint a vele közös háztartásban élő családtagok tulajdonában, haszonélvezetében, haszonbérletében vagy bármilyen más törvényes jogcím alapján használatában levő összes földet – ideértve a legelő- és erdőilletőséget is – a termelőszövetkezet közös használatába adni, kivéve a törvényesen visszatartható háztáji földet [28. § (1) és (3) bekezdés].
     (2) A beviteli kötelezettség arra a földre is kiterjed, amelyet a tag vagy a vele közös háztartásban élő családtag a termelőszövetkezetbe történt belépése után tulajdon vagy haszonélvezet jogcímén szerez.”

Idézte az általam írt levélben érintett földjáradék kérdését is. A 23.§ szerint 

      (1) A termelőszövetkezeti tag részére az általa termelőszövetkezeti közös használatba adott saját földje után földjáradékot kell fizetni.
     (2) A földjáradék fizetési kötelezettség alól az 1959. évi január hó 1. napja előtt alakult termelőszövetkezet részére, indokolt esetben, a közgyűlés határozata alapján előterjesztett kérelemre a földművelésügyi miniszter a Termelőszövetkezeti Tanács elnökével egyetértésben egy évre felmentést adhat.

szövetkezetekről szóló 1971. évi III. törvény sem változtatott a dolog lényegén. A 36. § szerint „A szövetkezet a tulajdonában álló, a tagok vagy az állam által használatába adott, továbbá a szerződés útján használatába került eszközökkel önállóan gazdálkodik.” Ismerősöm hozzátette: „Az ezzel kapcsolatos kérdések nagyon összetettek, sok, akár rendkívül súlyos személyes sérelem, tragédia is kísérte a folyamatot”.

Ezt magam sem vitattam és vitatom, hiszen a családi hagyomány szerint apai nagyapám, a történések hatása alatt, nem sokkal azt követően kapott agyvérzést, hogy hosszas ellenállás után aláíratták vele a téesz-belépési nyilatkozatot. Mint ahogy egyetértek ifjú barátomnak azzal a megjegyzésével is, hogy „ha csak hatékonysági szempontból nézzük, nyilvánvalónak tűnik a nagyüzemi gazdálkodás hatékonysága a kisparasztok sokszor csak nadrágszíjparcellákon történő vegetálásához képest. Az sem kérdés, hogy ipart kellett építeni az életszínvonal-emeléshez. Ellentmondásokkal terhelt az a kor is, mint bármelyik.”#

TÉESZ-TÖRTÉNET
     ♦ Az 1945-ben végrehajtott földreform következményeként elkobozták az 1000 katasztrális holdon felüli birtokokat, a nagyvállalatok birtokait, illetve a háborús bűnösök, a nyilas és a szélsőjobboldali vezetők földbirtokait. Megváltás ellenében kisajátították a paraszti birtokok 200 hold feletti és a nem paraszti birtokok 100 hold feletti részét. A földreform eredményeként a közép- és nagybirtokos réteg megszűnt, a kis- és törpebirtokos réteg pedig jelentősen megnőtt.
     ♦ Az 1947. évi XI. tc. volt az első átfogó, minden szövetkezeti típusra általánosan alkalmazandó jogszabály, amely gazdasági társaságként szabályozta a szövetkezetet, de elismerte társadalmi, szervezeti és érdekképviseleti jellegét is.
     ♦ Szovjet mintára még 1948-ban megindult a felülről kezdeményezett, erőszakos termelőszövetkezet-szervezés. Az állami és pártszervek a gazdálkodás részletkérdéseibe is beleszóltak. A háború miatt  kivérzett országban az államnak járó kötelezettségek után a téesz-tagságnak alig maradt jövedelme, és az is bizonytalan volt. Egyre többen léptek ki a termelőszövetkezetből, sok szövetkezet megszűnt. Az állam 1951-től tovább szigorított a téeszek és minden gazdálkodó beszolgáltatási kötelezettségén, valamint erőszakkal kényszerítették a parasztokat, hogy lépjenek be a szövetkezetekbe.
     ♦ Az 1953-ban megalakult Nagy Imre-kormány megpróbált könnyíteni a téeszek terhein, lehetővé tették a kilépést a szövetkezetből, de az 1955-ös visszarendeződés után újra életbe léptették a téeszek működését korlátozó intézkedések egy részét, növelték a beszolgáltatási- és adóterheket.
     ♦ Az 1956-os forradalom után ismét több engedményt tett az állam: engedélyezték a kilépést a téeszből, lehetővé tették a föld korlátozott adásvételét, megszüntették a beszolgáltatási rendszert stb. Ennek ellenére, vagy emiatt, a termelőszövetkezeteknek több mint a fele felbomlott.
     ♦ Az MSZMP 1957 nyarán közzétette Agrárpolitikai Téziseit, amelyben új agrár- és szövetkezetpolitikát hirdetett meg. Eszerint a mezőgazdasági termelés fejlesztése érdekében a termelőszövetkezetek államilag támogatandók. 1959-ben ismét megindult a kollektivizálás, a mezőgazdaság úgynevezett szocialista átszervezése. 1961-re az ország mezőgazdaságilag hasznosítható területének 80 százaléka került a téeszek használatába.
     ♦ Az 1967. évi III. törvény a mezőgazdasági termelőszövetkezetekről és az 1967. évi IV. törvény a földtulajdon és földhasználat továbbfejlesztéséről teljesen új működési elvek szerint szabályozta a termelőszövetkezeteket. A közvetlen állami irányítás megszűnt. A termelőszövetkezet a termelésről, a gazdálkodásról, az adózás utáni jövedelemelosztásról önállóan döntött. Köteles volt tervet készíteni és a terv szerint gazdálkodni, de határozatait nem kellett a hatóságnak jóváhagynia. A szövetkezetek a mezőgazdasági termelésen kívül foglalkozhattak feldolgozó, beszerző, értékesítő és szolgáltató tevékenységgel is.
(Az adatok forrása: Archív-net, XX. századi történeti források, 6. évfolyam (2006) 2. szám, Fukker Valéria: A pártoló tag – Epizód a tsz-szervezések történetéből)