1281. BEKIÁLTÁS: Hazudni Amerikáról, Angliáról, Oroszországról
Torzításaink nyomában három országban
CÍMKÉP: „Színes” életkép a Long Island Rail Road társaság egyik New York-i metróállomásán Böröcz József Facebook-oldaláról. Posztjában az „Amerikáról” szóló előítéletes magyarországi értelmiségi vélekedésekről írt. Egy angliai kommentelő azt tette hozzá: »A magyar értelmiség „demokratikus liberális” önámítók kis csoportja csak azért tud felnézni „a Nyugat”-ra, mert alapból és szinte tudat alatt rasszista«. Én pedig ugyanott a gonosz kisebb-nagyobb köreinek az orosz társadalom egészét sokcsápú tengeri szörnyként behálózó viszonyokról 2014-ben bemutatott Leviatán című film megnézését és az azon való elmélkedést ajánlottam azoknak, akik szerint a világ és Oroszország összes bajának Putyin az oka.
Mottó: Megérteni próbálni! Bár, tudom, hogy hasztalan...
Ritkán fordul elő, hogy a Bekiáltásban hosszabban idézek másoktól. Böröcz Józsefnek, az USA-beli Rutgers University emeritus professzorának a Facebookon megjelent cikkét – előzetes értesítése mellett – azért emelem ide, mert az eredeti megjelenés helyén ketten is érdemi példákkal egészítettük ki. Így három országgal kapcsolatos magyarországi torzításokkal illusztráltuk, hogy
egyáltalán nem fedi a valóságot a világról összességében és a világ különböző országairól egyenként alkotott magyarországi kép.
De először lássuk, mit is állított Böröcz József a közösséginek nevezett internetes oldalán, a »HAZUDNI „AMERIKÁRÓL” ON« kezdetű írásában!
Szóval, az vajon mitől van, hogy az „Amerikáról” (értsd: az USA-ról – ez az aprócskának tűnő torzítás „csak” a kontinens 75%-át „hagyja ki” ... istenkém, őket ugye nem zavarja, lesz.rják, mi mit dumálunk, mi pedig „egymás közt” ugyebár nyugodtan lehetünk hülyék, sőt, bizonyos fokig kötelező is stb.), szóval, az „Amerikáról” szóló magyar értelmiségi vélekedések, szándékolt „értelmezések” hibátlanul reprodukálják a keleti parti középliberális–fehér–szélsőközép „elit”, azaz a jövedelmi, tőketulajdoni és iskolázottsági hierarchiák felső 1-3%-n levő (tegyük hozzá, hótt unalmas, egyben szánalmas) csoportok nézőpontját, közhelyeit, előítéleteit?
♦ Hogy lehet egy olyan szép nagy, nemkülönben fölöttébb komplex országról, mint az USA, úgy beszélni, mintha csak 1 azaz egyetlenegy értelme, jelentése volna mindennek?
♦ Hogy lehet úgy beszélni, mintha nem lennének – minimum – mély konfliktusok?
♦ Mintha nem lennének a „rassz”és/vagy jövedelmi és osztálygettók?
♦ Mintha a nemi elnyomás normalizálása nem a mindennapos politika része lenne ma stb.?
♦ Mintha nem lenne a gyilkosság-pandémia?
♦ Mintha nem létezne strukturális diszkrimináció „rassz” és egy sor egyéb szempontból?
♦ Mintha nem volna válságban az egészségügyi (benne pl. a lelki egészségügyi stb.) rendszer?
♦ Mintha nem lenne tömeges ópiumkészítmény-addikció?
♦ Mintha a társadalom azon nagy hányada – utolsó adatok szerint minimum egyharmada –, amely nem tud, nem akar, illetve se-nem-tud-se-nem-akar szavazni, nem is létezne?
♦ Mintha e csoportnak nem lennének / lehetnének szempontjai?
♦ Hogy lehet 2024-ben „felfedezni” a szegénységet és a lelki nyomort?
Mi a jóistent olvasott, nézett, hallgatott az az elemző, aki ezen meglepődik? Nem írok neveket (akit ismerek, annak nyilván megírom stb.), nem személyeskedni akarok, jelenségként érdekel, csak ezért kérdezem. Jelenségként. Tehát: személyes döntés volna ez a vonatkozó elemzők részéről? De akkor miként lehet, hogy szinte mindenki, egybehangzón ugyanezt a szöveget nyomja? Ennyi személyes döntés egyszerre, és véletlenül mind egy irányba mutat?
Tegyük fel, az a magyarázat, hogy „messze van Magyarország, ide csak ez jut el”! Akkor azt kérdezem, miért csak ez jut el? Mit csinálnak a közvetítők? KIK a közvetítők? Mi az a mechanizmus, amely által – automatikusan – kiiktatódik minden egyéb gondolat, eszme, nézőpont? Hogy lehet ezt csinálni minimum a cenzúra vádja nélkül? Hogy lehet „elmondani” az USA-t úgy, hogy az elmondásban nem jelenik meg semmilyen kritika, így a meglevő, létező belső, inherens / immanens kritika sem (most túl azon, hogy mi a saját fejünkkel miért ne tudnánk kritikusan gondolkodni stb.)? Miért csak jómódú „fehér Amerika” van, à la korai 60-as évek (még a Vietnam elleni agresszió előtt)?
Garantálom, az érintett kb. 4,5 percig bírná ki minapi munkahelyem, a Rutgers (New Jersey Állami Egyetem) tantermében, aki így „gondolkodik” – s így is beszél. Majd sírva kirohanna. (Persze lehet, hogy el sem kezdené stb., mert egy pillantást vetne a diákokra, és rájönne, gólyaf.ngja sincs még arról sem, hogy kéne megszólítani „a színes” többséget.)
Nekem mindegy – én csak...
♦1 regisztrálni akartam, hogy – mondjuk így – tátong bizonyos űr az itthoni „Amerika”-elemző nagyságok és a saját USA-percepcióim között (persze én hátrányos helyzetben vagyok, hiszen több, mint 40 évig dolgoztam abban a közegben, a nemtelen túlegyszerűsítés luxusa nem áll rendelkezésremre), másrészt
♦2 engem voltaképpen csak az érdekel, mi kerül bele a magyarországi közeg tisztességes részének „fejébe”, s jelzem: át vagytok verve, ismét, ezredszer, s ismét csak az „eliteitek” által.
HAZUDNI "AMERIKÁRÓL" OFF
Több hozzászólás között egy igazán érdemi, Piri Markustól Angliából:
Ugyanezt megírhattam volna Angliával kapcsolatban, ahova 46 éve költöztem, és a mai napig azt magyarázza nekem a budapesti ismeretségi köröm azon része, akik sose éltek ott (vagy hasonló országban), hogy milyen jó ország az az Anglia. Még azt se hiszik el nekem, amikor a saját tapasztalataimról beszélek pl. az oktatási, az egészségügyi és a szociális rendszerről. Hiába mondom nekik, hogy az utóbbi kettőben 30 éven át dolgoztam, az oktatási rendszert pedig a gyerekeimen keresztül is ismerem, plusz két angol egyetemet elvégeztem. A magyar ismerőseim többsége mégis ragaszkodik hozzá, hogy
ők jobban tudják mi van Angliában, amire felnéznek és példaképnek tekintik, ha „liberálisok”.
Amennyiben Orbán-tisztelők, akkor meg kb. úgy beszélnek a „Nyugatról”, mint a ’60-as, ’70-es években az akkori kormánypropaganda. De mind a két fél tudja a tutit. Egyiket se érdekli, hogy megtudja, hogy tényleg mi folyik „a Nyugaton”. Pedig, ha valaki 1-2 évig kinn él, és pl. éttermi mosogatókent vagy takarítóként dolgozik, akkor elég gyorsan kiderül, hogy tényleg mi van. Angliában pl. realitás-megismerésnek ajánlok egy éjszakai várakozást az egyik londoni kórház A&E (Sürgősségi) Osztályán. Utána beszélhetünk. Tudom, Magyarországon se Kánaán a sürgősségi osztály. Csak senki nem mondja, hogy azt kéne leutánozni!
A magyar értelmiség „demokratikus liberális” önámítók kis csoportja csak azért tud felnézni „a Nyugat”-ra, mert
alapból és szinte tudat alatt rasszista.
Nem határozták el, hogy rasszisták lesznek. De azok. Mert ha képesek lennének arra, hogy átérezzék azoknak az embereknek az emberségét, az élethez való jogát, sőt, a jó élethez való jogát, az örömeiket és azt a rengeteg pozitív tulajdonságot, ami mindenkiben ott van, plusz a fájdalmaikat, és korai haláluk tragédiáját, aki nem-európai, nem rózsaszínű bőrű emberek, akkor nem lennének képesek szeretni a „Nyugatot” mint fikciót.
Akkor fájna nekik az a sok-sok földelkobzás, kultúraelpusztítás, a munkaerő tömeges kizsákmányolása, az ásványi kincsek elhordása, a népesség terrorizálása, a mindennapos kegyetlenségek, az intézményesített barbárság, a tömeggyilkosság a „háború” kifejezésre hivatkozva stb., amire a „Nyugat” ereje épült és épül a mai napig. Csak alapból rasszista emberek tudják ezt „megbocsájtani”, vagy megmagyarázni, vagy letagadni próbálni. És ez megy most is Bp-en bizonyos körökben. Rengeteg megnyilvánulása van ennek még a Facebookon is.
Ezen a ponton kapcsolódtam be saját vesszőparipámmal, ilyenformán:
Ugye, mondanom sem kell, hogy ugyanezt az egysíkúságot érzem Oroszországgal kapcsolatban is, amelyre van rálátásom némileg, de csak némileg. Putyinozóknak kötelező film a 2014-es, állami támogatásból (!) forgatott Leviatán, Andrej Zvjagincev alkotása
a tehetetlenségnek, a kölcsönös kiszolgáltatottságnak, függőségnek, a megértésnek, olykor a szolidaritásnak, az emberségnek és az emberi hitványságnak a gonoszsággal keveredő, a társadalom minden kisebb-nagyobb körét a csúcsoktól a családokig átható, egybekapcsolódó rendszeréről.
Történetesen, július 18-án tűzte műsorára a Duna tévé, de az interneten magyar szinkronnal is elérhető. Ha ajánlhatom, mindenekelőtt azon érdemes gondolkodni: ha egyszer igaz mindaz, amit Putyinról összehordanak a magyar nyugatos-transzatlantista megmondó emberek, akkor vajon miért finanszírozta ennek a filmnek az elkészítését az orosz kormány egyik minisztériuma, ahol a döntésnek kb. 2010 táján kellett megszületnie?
Tán csak nem azért, mert a putyini vezetés ekkorra már visszavette az ország irányítását a kommunista párti nomenklatúrából és annak gyerekeiből, rokonaiból lett orosz oligharchákkal összefonódott, döntően amerikai tőkés érdekeltségektől, felszámolta a részben Washington által támogatott szélsőséges csecsen iszlamistákon keresztül is szított polgárháborúkat, véget vetett a nagyvárosokban indított terrorista akcióknak, s úgy látta:
az ország, a társadalom felemelésének legfőbb akadálya a moszkvai körökkel összejátszó helyi kiskirályok basáskodása, a kisemberek és a potentátok életét egyaránt fenyegető hétköznapi erőszak, s az ennek gátat vetni akaró jogrend aláásása.
Ezen persze eleve kacag a hazai megmondó ember, aki mit sem tud arról, hogy a Nyugaton a demokrácia orosz apostolásnak tekintett, a második megválasztását már kifejezetten amerikai-orosz tőkések által finanszírozott amerikai kampánytanácsadóknak köszönhető Borisz Jelcin a parlament épületének szétlövetésével, vagyis puccsal szilárdította meg hatalmát, egyúttal kivéve a képviselők kezéből a leglényegesebb jogokat, miként az 2014-ben Kijevben is történt, szintén Washington közreműködésével.
– Oroszország és a jogrend! Ha-ha-ha! – kacag a hazai megmondó ember, miközben átlép a joguralom egyre nyilvánvalóbb hiányán, ha Németországról vagy az USA-ról van szó. És nagyon jól együtt él vele Magyarországon is. Igaz, itt még nem fenyegeti az életét ez a hiány, bár... Vagyonát azonban már igen, ha szemet vet rá egy kiskirály.
Azt gyanítom, nálunk (s talán nem csak itt), ahogy mondták volt, az üléspont, vagyis az egzisztenciális kötődés, határozza meg az álláspontot. Meg a lustaság, meg a csordaszellem, meg a… Ezért van az – az előző, Államszocializmus vagy államkapitalizmus című cikkem záróbekezdését felidézve –, hogy „bár a nyugati médiának az oroszországi hírek nagy részével kapcsolatos bojkottja, illetve a tendenciózus válogatás és értelmezés miatt megközelítően sincs teljeskörű rálátásunk a helyzetre, például arra, hogy
a putyini fordulatnak – a jelenlegi nagyszabású fejlesztések mellett, illetve azokat kiegészítve – erős szociális, oktatási és kulturális aspektusai szintén vannak. Hogy az Ukrajna területén folyó háború előzményeiről már ne is beszéljek.
Ezek széles körű tanulmányozását épp ideje lenne elkezdeni a korlátolt hírmagyarázók, a hivatásos okoskodók, a valamely érdekcsoport üzeneteit közvetítők terméketlen és félrevezető putyinozása helyett. Nem azért, mert ez érdekli az oroszokat – tojnak ők a mi véleményünkre, akárcsak az amerikaiak vagy a kínaiak –, hanem azért, mert becsapjuk magunkat, becsapnak bennünket, s ez óhatatlanul helytelen értékítélethez, rossz döntésekhez vezet…
Mindent egybe vetve: vajon hány olvasóm gondolta végig, hogy a globalizált világban mi lesz ebből a rajongott hazából és / vagy a sors által kénytelen-kelletlen elviselésre ítélt, netán boldogításra váró országból ekkora önáltató bezárkózás mellett? Az írástudók, vagyis az értelmiség rég leírt, manapság korábban elképzelhetetlen mélységeket elért árulása ellen az évente egyszer, a megszokott külföldi üdülőhelyek Patyomkin-díszletei mögött a középosztály által átélt élmények nemhogy nem védenek meg, hanem a hamis tudat fenntartásához járulnak hozzá. Még védtelenebbé teszik az egyént és a közösséget a világrendet elkerülhetetlenül megrázkódtató újabb és újabb események közepette.
Talán az egyik első lépés a világ valóságos helyzetének, folyamatainak megismerésére törekvés, a más népek sommás meg- és elítélésétől tartózkodás lehetne. Ennek ugyanis általában fogyatékosságaink önigazolása, az önáltatás, a felsőrendűség-tudat melengetése a (rejtett) célja, ami ellen küzdhetne az egyén is, jóllehet nem könnyen. Hiszen Petőfi verséből is csak az ragadt meg a többség tudatában, hogy „Ha a föld isten kalapja, / Hazánk a bokréta rajta!”. Arról már szinte egyáltalán nem szól a fáma, hogy a költő A magyar nemzet című versének befejező részében ezzel csitította kortársait:
„Csak a magyar büszkeséget, / Csak ezt ne emlegessétek!”.
Aztán azzal szembesítette őket, hogy ha a nemzet most kihalna, akkor a világtörténet könyvében az állna róla: „Élt egy nép a Tisza táján, / Századokig, lomhán, gyáván”. Hogy ez költői túlzás lenne? Természetesen, már 1846-ban is az volt, de véletlenül épp most olvastam újra A Press, A nyomtatott és az elektronikus újságírás elmélete című, először 1994-ben, tehát öt évvel a rendszerváltozás után (!) megjelent könyvem előszavát. Ebben többek között ilyen mondatokkal:
♦ „Az elmúlt években nem volt érzékelhetően jelen a magyar tömegkommunikációban a társadalmi és gazdasági rendszerváltás irányával kapcsolatos kétkedő álláspont”
♦ „A sajtót – ugyanúgy, ahogyan ez 1989 előtt történt – változatlanul kisajátítja magának a politikai, a gazdasági és a vele összefonódó médialeit. Ennek egyik következménye, hogy Magyarországon túlzott remények ébredtek az 1989-es rendszerváltás lehetséges következményeit illetően.”
♦ Ugyanilyen okok miatt a sajtó nem fest kellően árnyalt képet azoknak a társadalmaknak az ellentmondásairól, amelyeket ugyanakkor példaként állít az emberek elé.”
Elsősorban tanítványaimnak, a Teleschola Televíziós Iskola növendékeinek, később a pr-szakképzésbeli és az egyetemi kurzusaim diákjainak figyelmébe ajánlottam mindezt. Erre vezethető vissza a szöveg itt idézett részének médiairányultsága. De már az 1994-es kötet bevezetőjében – a későbbi, terjedelmesebb kiadások bővülő utószavában – minden más, az életünket máig meghatározó jelenségről is kendőzetlenül írtam, nemzetközileg elismert társadalomtudósokat idézve. Többek között szóltam
♦ a keleti perifériás, félperifériás társadalmak általunk akkor még nem (eléggé) érzékelt fejlődéséről, felemelkedéséről,
♦ az 1970 után a nyugati jóléti társadalmak hanyatló korszakba lépéséről,
♦ a Római Klub jelentései alapján a növekedés határairól,
♦ az USA kormányának 1971 utáni nyílt és durva lépéseiről a szabadkereskedelem korlátozása érdekében,
♦ a munka privilégiummá válásáról,
♦ az újbarbárság, a kisebbségek korának beköszöntéről,
♦ arról, hogy az 1970-es évek közepétől a nyugat-európai országok elvesztették a kontrollt és az irányítás lehetőségét saját termelőgépezetük fejlesztése felett stb.
Ám, a fentebb a Facebook-bejegyzésekből idézett szövegek is jelzik: a három évtizeddel ezelőtti figyelmeztetések nem váltak a közbeszéd részévé. Többek között azért sem, mert a rendszertől egzisztenciálisan is függő, főleg a transzatlantista érdekcsoportokhoz kötődő politikusok, akadémiai értelmiségiek és médiaelitek nem festenek, nem festhetnek reális képet a világról azokban a megnyilatkozásokban, amelyek nagy nyilvánosságot kaphatnak. Szó se róla, vannak kétségeim, hogy a tömeges helyzetfelismerésben áttörhetők-e a nyugati kapitalista rendszerből – nem egyszerűen a NER kormányzási módszereiből, miként azt a nyugati és a hazai propaganda sugallja – következő korlátok addig, amíg nem következik be egy mindent átható kataklizma. De legalább azt nem mondhatják majd néhányunkra, hogy nem szóltunk előre arról, mekkora a baj…#
Közreadja: Kabai Domokos Lajos