1301. BEKIÁLTÁS: Más is írta, hogy az USA alá rendelődtünk

2024emmanueltoddfranciaantropologus.jpg

CÍMKÉP: Emmanuel Todd francia antropológus, demográfus, történész – Szerinte Európa gyakorlatilag átruházta a Nyugat képviseletét az Egyesült Államokra, és azóta fizeti a következményeket (Kép forrása: The Article)

„Más írta” – felcímmel tettem közzé a Facebookon, a minap egy ajánlást, ami Emmanuel Todd francia antropológus cikkére mutatott. A link a Bekezdések nevű blogra vezette az olvasót, de hogy felkeltsem az érdeklődést, ahogy mindig is teszem, rövid összefoglalóval próbáltam érzékeltetni, hogy érdemesnek tartom a kattintásra. Az ajánlómnak azt a kérdőjeles címet adtam, hogy

EURÓPA MEGSZABADULHATNA AZ USA-tól?”

Ezt követően a társadalomtudóst idéztem arról, hogy szerinte az ukrajnai orosz győzelem felszabadítaná Európát az amerikai alávetettségből. Hangsúlyozta ugyan, hogy nem kifejezett támogatója Moszkvának, de ha Oroszország veszítene az ukrajnai konfliktusban, az lehetővé tenné, hogy „az amerikaiaknak való európai alávetettség egy évszázaddal meghosszabbodjon”. Todd úgy érvelt, hogy Európa gyakorlatilag átruházta a Nyugat képviseletét az Egyesült Államokra, és azóta fizeti a következményeket.

Többféle komment érkezett a szövegemre. Itt az egyik ismerősöm egymondatos, mosolygós arcú piktogrammal befejezett hozzászólását, s az arra adott feleletemet idézem. „Reméltem is, hogy nem te írtad, Lajos Domokos :)” A smiley miatt, mint szinte mindig, ezúttal is gondolkodóba estem. A szarkazmus megnyilvánulása-e az ábra, avagy jóindulatúan azt akarja értésemre adni az illető, hogy nem ért egyet a leírtakkal. Aztán úgy döntöttem, hogy komolyan veszem ismerősöm megjegyzését, nehogy az a látszat keletkezzék, hogy más köpönyege alá bújva hadonászok kifelé. Ennek jegyében válaszoltam tehát, ilyen módon:

„Én ennél cifrábbakat is szoktam írni, és biztosan írok is még arról a hatalomról, amely a Varsói Szerződés felbomlása után is Európában felejtette támaszpontjait, sőt újabbakkal gyarapította Lengyelországban, Romániában stb. Amely bombázta Belgrádot, elszakította Szerbiától Koszovót, hogy ott, a ritka földfémlelőhelyek közelében szintén amerikai támaszpontot hozzon létre. Puccsot szervezett Kijevben és módszeresen oroszgyűlöletet keltett a Soros alapítvány révén, amivel megalapozta a donyeci nyolc évet, amivel végső soron kiprovokálta az ukrajnai háborút. Szétbombázta Líbiát, Irakot, Szíriát, s az utóbbi kettőben szintén támaszpontokat létesített stb. De erről itt már nem szeretnék újabb vitát. Viszont dolgozom egy blogbejegyzésen, amiben kb. 14 ország, országcsoport érdekekeinek tükrében próbálom bemutatni az Ukrajna területén folyó háborúhoz kapcsolódó aktuális kérdéseket. Türelem!”

Időközben megszületett a ígért, két nagyobb egységből álló blogbejegyzés Mellébeszélés nélkül az ukrajnai háborúról címmel. A 2014 óta a Bekiáltáson közreadott, legalább felerészben a szomszédos országban és környezetében zajló eseményeket, adott esetben a történelmi, a gazdasági a geopolitikai stb. hátteret szinte heti, olykor napi rendszerességgel dokumentáló szövegek közül ez az 1300-ik. A hosszabbak közé tartozik. Első része Volodimir Zelenszkij, a lejárt mandátumú ukrán államfő múlt heti, európai Canossa-járását veszi górcső alá annak tükrében, hogy szerintem

„Bekövetkezett, amiről az Ukrajna területén folyó harcok szinte kezdetétől írtam: Washington idővel magára hagyja Kijevet az elsősorban az amerikai körök érdekei jegyében kiprovokált proxy-háborúban”.

Az elemzés második fele tartalmazza a Facebookon az ismerősömnek ígért áttekintést, amelyben tucatnyi ország és országcsoport érdekeinek tükrében próbálom bemutatni az Ukrajna területén folyó háborúhoz kapcsolódó indítékokat, az aktuális kérdéseket. Miután már kétezeregyszáz fölött járt a kattintásszám, olyat tettem, amit igen ritkán: a második rész elé betoldottam egy általánosabb összefoglalót.

Ebben József Attila néhány verssorára is hivatkozva arról értekezek, hogy korunk háborúinak legfőbb oka a kapitalizmus rendszere. Kulcsmondata: „a transzatlanti tőke elérte erőforrásbevonásának, piaci terjeszkedésének, tehát profittermelésének határait eddigi befolyási térségeiben”. A beszúrásra a Facebook-oldalaim követőinek figyelmét azonnal felhívtam. Most pedig itt is jelzem, hogy minden továbbiról, s arról, hogy Oroszország, illetve Kína miért lett ismételt célpont, a Bekiáltás blogban, a fentebb megadott link segítségével, annak a cikknek a közepétől olvashat az érdeklődő.#

Kabai Domokos Lajos