908.BEKIÁLTÁS: Új fényben a kínai vasúttervek

Szerbia és Magyarország felértékelődhet az Európa és Ázsia közötti áruforgalomban.

budapest-belgradvasut.jpg

A Lisszabontól Vlagyivosztokig húzódó térségben zajló vámmentes kereskedelemnek vetheti meg az alapját, hogy Szerbia és az Eurázsiai Gazdasági Unió (EGU) között július 10-én szabaddá vált az áruk és a szolgáltatások cseréje – adta hírül a Magyar Békekör abból az apropóból, hogy

életbe lépett a 2019. október 25-én kötött szabadkereskedelmi megállapodás.

Ez azt jelenti, hogy hamarosan olyan új gazdasági csatornák kötik össze az Európai Uniót (EU) és Kínát, valamint az EU-t és az EGU-t, amilyenekre eddig még nem volt példa – vázolja a jövőt a hírforrás. Négy megjegyzésem van:

1. Ezzel más megvilágításba kerülhet a Budapestet és Belgrádot összekötő, állítólag kínai nyomásra (?) és közreműködéssel korszerűsítendő vasútvonal, amelyen a pireuszi kikötőből kiindulva Hamburgba és Varsóba szállítható az áru. Talán a nyugat-európai és a kínai tőke így kapcsolódik össze a fejünk fölött – akár az Európai Unió, illetve az USA egyes politikai köreinek megkerülésével.

2. Ez a fejlemény is azt jelzi: mintha Orbán Viktor a keleti és a nyugat-európai üzleti érdekeltségek felé egyaránt szolgálatokat tenne. Az EU döntéshozói is ezért késlednek érdemi elmarasztalásával. S ami ennél fontosabb – minthogy Washington az Orbánnál megátalkodottabbakkal is szemrebbenés nélkül együttműködik a világban, ha érdekei ezt diktálják – szembe kell nézzünk azzal, hogy sokunk fájdalmára nem a jogállamiság aláásása miatt, hanem az USA tőkés köreinek kárára folyó játszmákban való részvétele okán támadják őt az óceánon túlról, illetve az EU parlamentjében az utóbbi személycserék után nagyobb befolyást szerzett atlantista képviselők. 

3. Egyáltalán nem biztos, hogy a magyar lakosság tömegei ebből sokat profitálhatnak, már ha bárki is számol az itthon maradott, leszakadt népességgel akár politikai-jogállami, akár gazdasági összefüggésben. Bár jómagam mindkettőnek nagy híve lennék, de gyanítom, hogy ez a kutyát sem érdekli.

4. Hiányolom, hogy az ellenzék, amely igencsak támadta a Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítését, miért nem vette figyelembe ezeket a lehetőségeket, amikor bírálatait megfogalmazta? Ezek akár jogosak is lehettek és lehetnek, de mintha nem lett volna tudomásuk az itt vázolt összefüggésekről. Ha pedig a fejlemények tükrében is fenntartják állításukat, akkor azért kellene ismét előállniuk, hiszen geopolitikai jelentőségű ügyről van szó, amely kihatással lehet az ország jövőjére! Már ha ezzel komolyan törődik itt bárki is...#