Trump megsegítette Putyint

A fokozott amerikai fenyegetésre hivatkozhat az orosz vezetés a hosszú Putyin-korszakba belefáradt lakosság előtt.

putyin-trump2017hamburg.jpg

Cinizmusnak tartják majd sokan, amit írok, de mégis azt állítom: soha jobbkor nem jött Vlagyimir Putyin orosz államfőnek, hogy Mike Pompeo amerikai külügyminiszter február 1-jén közölte a világgal Donald Trump amerikai elnök döntését:

Az Egyesült Államok február 2-án, szombattól felfüggeszti (suspends) részvételét az úgynevezett INF-egyezményben, amely a közepes és rövid hatótávolságú nukleáris eszközök felszámolását célozta.

Pompeo külügyminiszter a döntést azzal indokolta, hogy miközben Kína és más államok hasonló fegyvereket fejlesztenek, az egyezmény nem vonatkozik rájuk. Mindenekelőtt azonban az Iszkander orosz rakétarendszer fejlesztésével Oroszország megsérti az 1987-ben aláírt Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty (INF) megállapodást. A Kreml képviselői azonban ezt tagadják, illetve azt hangsúlyozzák, hogy az USA évek óta előkészületeket tesz a szerződés hatálya alá tartozó rakéták Oroszország környezetébe való telepítésére. Az orosz elnök kamerák előtt számoltatta be Szergej Lavrov külügyminisztert és Szergej Sojgu védelmi minisztert a kialakult helyzetről, az általuk javasolt intézkedésekről. A 18 és fél perces videóból, amelynek szövegét oroszul és angolul is közzétették, az derül ki, hogy

– Oroszország válasza arányos, azaz tükörszerű lesz. Szintén felfüggeszti részvételét az orosz megnevezés rövidítése szerinti DRSMD (ДРСМД) szerződésben, más megfogalmazásban: távozik abból.

– Az amerikai félhez hasonlóan folytatja a fegyverzettel kapcsolatos tudományos-kutató és fejlesztési tevékenységet. Annak megfelelően, hogy az USA 2014 óta szerel fel Európában – Romániában – közép-hatótávolságú Tomahawk-rakéták kilövésére alkalmas berendezéseket, s ilyenek telepítését tervezi Lengyelországban, illetve Japánban, az orosz fegyveres erők a közeljövőben hasonló eszközöket helyeznek el hajókon, és szárazföldön.

– Egyúttal kutatás-fejlesztésbe kezdenek egy szárazföldi indítású, közepes hatótávolságú hiperszonikus rakéta kifejlesztésére. Mindezt a jelenlegi védelmi költségvetés keretei között.

Sokan máris harmadik világháborúról vizionálnak. De ott még nem tartunk. Inkább lehet szó arról, hogy az USA meg akarja ismételni a történelmet. Pontosabban azt az epizódját, amikor Ronald Reagan döntésével 1983-ban úgynevezett csillagháborús programba kezdtek. A terv szerint az űrbe is telepítettek volna fegyvereket az atomtöltetekkel felszerelt, szovjet ballisztikus rakéták ellen. Egyesek szerint mindez blöff volt. Mindenesetre a moszkvai vezetés erőltetett ütemű fegyverkezésbe kezdett, további összegeket vont el a lakosságtól, ami hosszabb távon tömeges elégedetlenséget váltott ki. Emiatt, „Csak jobb jöhet!” felkiáltással fogadták el a vagyonszerzéstől hajtott addigi pártbürokraták, a főcsinovnyikok, a bankárok, a gyárigazgatók, a kolhozelnökök – vagyis a nomenklatúra már a Nyugat felé tekintő tagjainak indítványát 1990 táján:

„Csináljunk kapitalizmust, és mindenkinek jobb lesz!”

Ehelyett azonban elszabadult a pokol. A Szovjetunió darabjaira hullott. A gyárak, az üzemek többségét bezárták, az embereket szélnek eresztették. Oroszország piacát elfoglalták a külföldi cégek. A főként amerikai-orosz oligarchák mindent külföldre vittek, ami mozdítható volt: számos filmarchívumot, biológiai és vegyészeti kutatások dokumentumait, műkincseket, ikrát, gabonát, aranyat és persze a nagyrészt félig vagy egészen a nyugatiak ellenőrzése alá került olaj- és gázkincs hasznát.

Amolyan banditakapitalizmus lett ez, amelyben egyik napról a másikra tízmilliók szegényedtek el, váltak reményvesztetté, kiszolgáltatottá. A gyakran éhező, minden módon nélkülöző tömegeket a kisebb-nagyobb bandák, a fehérgalléros bűnözők magánhadseregei, nemkülönben az országban céltalanul lézengő, Kelet-Európából, illetve Afganisztánból kivont, leszerelt katonák sarcolták.

Lehetséges, hogy a washingtoni vezetés most hasonló helyzet létrehozását akarja elérni annak érdekében, hogy visszaállítsa az USA számára minden szempontból előnyös, kilencvenes évekbeli állapotokat. Ezek végén a totálisan alkoholistává lett Borisz Jelcin államelnök környezetében amerikai, illetve amerikai érdekeket szolgáló tanácsadók nyüzsögtek. Második elnöki kampányát is három amerikai spin doctor szervezte. Ám, ha a Putyini vezetésen múlik, ezek az idők aligha térnek vissza. A külügy- és a védelmi miniszterrel tartott megbeszélésén Vlagyimir Putyin kijelentette:

Oroszország nem kíván egy újabb fegyverkezési versenyben részt venni. Nem fog atomrakétákat telepíteni sehova, amíg az USA sem teszi ezt”.

Mindazonáltal az orosz államfő bejelentette: hamarosan beszámoltat minden érintettet azoknak a rakétáknak a gyártásáról, hadrendbe állításának helyzetéről, amelyek kifejlesztését 2018. március 1-jén közölte nyilvánosan. Elrendelte azt is, hogy a két tárca vezetője ne kezdeményezzen újabb tárgyalásokat az USA-val ezekről a kérdésekről. Várják meg, amíg a másik fél tesz indítványt, amire – legalábbis Donald Trump szavai szerint –  Washingtonnak van szándéka. Mi több, úgymond minden eddiginél jobb megállapodás megtárgyalására szeretnének leültetni valamennyi érintettet, tehát nem csak Moszkva képviselőit.

Ám akárhogy, a helyzet ebben a pillanatban baljósabb, mint volt. Egyelőre csak az látszik bizonyosnak, hogy rövidtávon Vlagyimir Putyin nyerhet is ebben a szkanderezésben. Az elnök 2000 óta uralja az oroszországi politikát. Eleinte mindenki díjazta, hogy a nélkülözések, a kiszolgáltatottság, a nemzeti büszkeség sárba tiprásának évtizede után stabilitást teremtett, nőtt az életszínvonal, hatalmas beruházások kezdődtek, erősödött a hadsereg, javult az ország nemzetközi tekintélye. Az elnök otthoni népszerűsége 2014-ben ért csúcspontra, amikor a Krímet visszacsatolták Oroszországhoz. Ekkor nyolcvan százalékos indexet mondhatott magáénak. A támogatottságát jelző, hatvan százalék körüli mutatóját még ma is megirigyelné bármely nyugati politikus.

Ám annak is egyre gyakoribbak a jelei, hogy főleg a nagyvárosiak és a fiatalabb generációk tagjai mind elégedetlenebbek amiatt, mert gyakran ütköznek a rendszer korlátaiba. Egyáltalán, elegük van a mindig, mindenütt jelenlévő Putyin látványából. Sokak szerint nem elég dinamikus a fejlődés, egyelőre alig látszanak a jelei annak, hogy áttörést érnének el a gazdasági szerkezetváltásban; az orosz export nagy részét ma is az energiahordozók, a nyersanyagok, a mezőgazdasági tömegtermékek, például a gabona teszik ki. A fogadkozások ellenére hatalmas a korrupció. Miközben az oligarchák és az aranyifjak ép ésszel felfoghatatlan pompában és kihívóan élnek, és gyakran viselkednek úgy, mintha rájuk nem vonatkoznának a törvények, még mindig nagy tömegek nyomorognak, a középosztálybeliek is kiszolgáltatottak a basáskodó bürokratáknak.

És a többséget egyre kevésbé érdeklik a magyarázatok. Sem az, hogy áldozatokat kell hozni a védelmi kihívások miatt, sem az, hogy segíteni kell a Donyec-medencében immár hatodik éve küzdő véreiket, sem az, hogy a szíriai bázis nélkül elveszne Oroszország Földközi-tengeri kijárata, sem az, hogy a nyugati szankciók akkor is jelentékeny veszteségekkel járnak, ha valójában nem sikerült térdre kényszeríteni az országot.

Egy szó, mint száz, mára elenyészett a mindezt ideig-óráig elfeledtető, a Krím visszavétele miatti eufória.

Jó ideje töröm a fejem azon, vajon mivel fogja növelni az orosz nemzeti büszkeséget a Kreml vezetése, hogy megállítsa az uralkodó elit iránti bizalom megcsappanását. Nyilvánvaló, hogy a szerény növekedési értékeket produkáló országban nincs pénzügyi fedezet az életszínvonal látványos javításához. Olyannyira nincs, hogy a közelmúltban még a nyugdíjkorhatárt is meg kellett emelni. Bár a fokozatosan emelkedő értékek európai mércével mérve alacsonyak, az oroszországi várható átlagéletkorhoz képest magasak. Ilyen helyzetben egy mindenkit egységbe fogó, nagy élménnyel, vagy az élmény pótlékával operálhat bármely hatalom-technikus.

Talán, ha véget lehetne vetni a Donyec-medencei polgárháborúnak, az segíthetne – lamentáltam. Esetleg visszaszerezni Ukrajnától a medencét is magában foglaló, egykori Malaja Rossziját, azaz Kis-Oroszországot. Megtörténhet persze, hogy ha a márciusi ukrajnai elnökválasztást a négy éve, az amerikaiak jóvoltából puccsal hatalomra került Petro Porosenkoval szemben Julia Timosenko nyeri, beváltja ígéretét, s megadják a kért autonómiát a szakadár területeknek. Ezt részleges sikerként jeleníthetné meg Moszkva is.

Erre azonban nem sokan mernének nagy tétekben fogadni. Viszont egy Ukrajna elleni, nyílt, orosz katonai akciónak igen jelentékenyek lennének a kockázatai. Hogy mást ne mondjunk: erre hivatkozva a Nyugat befullaszthatná az Északi-áramlat 2, a Balti-tenger alatt húzódó, az Oroszországot Németországgal összekötő második gázvezeték, legkésőbb 2020-ra tervezett kiépítését. Ezt egyébként is ádázul támadja az USA, mert azt szeretné, ha tőle (is) vásárolnák a gázt az európaiak. Igaz, harminc százalékos felárral…

Ha innen nézzük, talán nem is jött rosszkor a Kreml számára a washingtoni kardcsörtetés! Meg lennék lepve, ha Putyin elnök és környezete mostantól nem hangsúlyozná lépten-nyomon, hogy

– az USA az, amely felmondta a megállapodást, úgymond hamis állításokra hivatkozva;

– az USA az, amelynek döntése nyomán dominóhatás indul be, még inkább ellenőrizhetetlenné válik, mely ország, milyen fegyvereket fejleszt;

– az USA az, amely olyan fegyverzetfejlesztési programokba kezd, amelyek veszélybe sodorják az orosz lakosság tízmillióinak életét.

– Bárki beláthatja, hogy az orosz vezetésnek mindent meg kell tennie azért, hogy megóvja az országot, az embereket egy minden eddiginél pusztítóbb nyugati támadástól. Ezekből eddig is volt elég, de épp a történelmi tapasztalatok miatt nyilvánvaló mindenki számára, hogy a haza védelme áldozatokat követel. Aki pedig nem támogatja az ország vezetőit, azt sújtsa a népharag!

És így tovább, és így tovább. Annyit mindenképpen leszögezhetünk. A washingtoni körök ezzel a nagy dérrel-dúrral bejelentett intézkedésükkel immár értelmet adtak annak a költői kérdésnek, amit Vlagyimir Putyin egy vele foglalkozó portréműsorban fogalmazott meg, s amit azóta is rendszeresen bejátszanak az állami televízió társadalmi reklámblokkjaiban:

„Az Orosz Föderáció elnökeként, abból kell kiindulnom: ha valaki el akarja pusztítani az országomat, akkor én csak úgy reagálhatok, minek nekünk olyan világ, amelyben nincs Oroszország.”

Következésképp, ha az orosz államfő olyan kurta-furcsa mondatokkal üzengetne az interneten a világnak, ahogyan ezt mostanában a nyugati vezetők egy része teszi, alighanem csak annyit írna: „Thank you Donald. Thank you for helping me.” De persze Putyin elnök ilyet még csak véletlenül sem tesz. Ő csupán nem létező bajusza alatt fojt el egy röpke mosolyt, amit senki nem vesz észre. Mert jól lehet, országa gazdasági ereje nem mérhető az USA-éhoz, hiszen az orosz gazdaság teljesítménye az olaszéval van egy szinten. De a céljaihoz mért katonai ereje az amerikaival vetekszik, sőt képességei számos területen lényegesen meghaladják a másikét. #

CÍMKÉP: Putyin és Trump egy 2017-es hamburgi találkozón (Forrás: az orosz államfő honlapja)

Véleménye fontos az iránymutatásban. Kérem, tiszteljen meg azzal, hogy részt vesz a szavazásban!