1249. BEKIÁLTÁS: A Magyar–Varga valóságshow kezdete

vargajudit-magyarpeteralomparhvg.jpg

CÍMKÉP: Amikor még álompárként mutatta magát Varga Judit és Magyar Péter – Az ország jövőbeni sorsáért általában is aggódó, öt évvel ezelőtti cikkemben nyugtalanítóan tipikusnak éreztem az ügyeik mögül már akkor felsejlő szemléletmódot. (Fotó forrása: HVG.hu)

Ha tudom, hogy ez kerekedik ki belőle, talán még kérdőjeles címmel sem adom közre február 12-én a Magyar Péter lenne az új messiás? című cikkemet. Mentségemre, akkor még csak az borított ki, hogy a tutit mindenről megmondó nemzeti agrárközgazdász, azaz Raskó úr bármiféle előzetes politikusi teljesítmény, továbbá az országgal kapcsolatos vízió és cselekvési program meghirdetése nélkül, egyetlen interjú alapján népvezérré kiáltotta ki M. P-t. Merthogy ő

egy olyan elkötelezett konzervatív keresztény ember, akinél most csordult ki a pohár, (s aki) (...) akaratlanul is Orbán kihívója lett. (...) A változás kulcsa Magyar Péter és társai kezében van, nem az ellenzék táborában” – olvastam nevezett úr Facebook-oldalán.  

A jegyzetemben azzal foglalkoztam, miért lázálom ez. Természetesen, nem tudhattam, hogy másfél hónappal később úgy kell visszagondolnom a történtekre, hogy egy családi drámával kombinált politikai valóságshow nyitánya volt a Partizánban közzétett interjú, ami Raskó Györgyöt elkábította, engem pedig a „Hogy mi van?” kitörésre késztetett. Ha előre látom, micsoda tömegőrületet indul be, dehogy ártom bele magam olyasmibe, ami így vagy úgy – egy hét, egy hónap, vagy egy év múlva – katasztrófába, az átvert tízezrek megszégyenülésébe, s ennek beláthatatlan következményeibe torkollhat.

Pedig akár láthattam is volna! Ám csak most jutott eszembe, hogy megnézzem, írtam-e a Magyar–Varga házaspárról bármit is a Bekiáltásban. Varga Juditról nem is egyszer. Ám nem azért, mert miniszter volt, hiszen a legtöbb tárcavezetőről egy sor nem sok, annyit sem írok le. Őt azonban hajtotta a szereplési vágy, miközben a megnyilvánulásai sem szakmai mélységről nem győztek meg, sem természetességet nem érzékeltem bennünk. Ezért éreztem késztetést arra, hogy olykor lecsapkodjam a magas labdáit. Nem azt, amit a várból a stadionig rúgott a pr-filmben, hanem azokat, amik a Bekiáltás hasábjára zúgtak be:

Bár szívesen pózolt a hangszerrel is, később már csak másodhegedűsként szerepelt a cikkeimben. Igaz, mindig negatív összefüggésben. Nem viseltettem előítélettel a személyével szemben, de rendre bírálni való megnyilvánulásokkal keltette fel az érdeklődésemet.

Ám e cikkek miatt még nem írhattam volna le, amivel fentebb álltam elő: akár évekkel ezelőtt is megjósolhattam volna a mai történéseket. 2019. július 20-án, Kádár hamis utódai uralkodnak rajtunk címmel tettem közzé egy hosszabb eszmefuttatást. Egy sorozat harmadik részeként az ország vezetőinek és lakosságának morális állapotát vettem górcső alá, s hasonlítottam össze bizonyos Kádár-kori jelenségekkel.

Az elemzésben viszonylag bőven foglalkoztam a Magyar–Varga házaspárral, amire Zöldi László: a Kik voltak Varga Judit elődei? című írása ösztönzött. Kollégám arról polemizált, hogy az újdonsült, komolyabb szakmai múlt nélküli igazságügyi miniszternek lehetnek gondjai. De nem akarta őt elásni egészen, ezért ezzel a kétélű mondattal zárta a jegyzetét: „vannak korszakok, amikor nem fontos végigjárni a szamárlétrát, hogy valaki igazságügyi miniszterként koronázhassa meg a szakmai pályafutását”.

Én azonban ennyire sem voltam kegyes. Az ország jövőbeni sorsáért általában is aggódó cikkemben nyugtalanítóan tipikusnak éreztem a házaspár némely ügyei mögül előtüremkedő szemléletmódot. De döntse el az olvasó, hogy a csaknem öt évvel ezelőtti kép, amit róluk rajzoltam, már akkor magában hordozta-e azt a drámát, aminek ma tanúi vagyunk, s ami a rászedett tömegek indulatai és/vagy teljes apátiába süllyedése miatt, akár végzetes helyzetbe sodorhatja az országot is. Íme a 2019-es cikkem részlete.

Az ismert újságíró-blogger július 16-ai írásában az újdonsült igazságügyi miniszterrel foglalkozott. Kiindulópontja szerint a világhálón elterjedt az a vélekedés, hogy „megint kifogtunk egy minisztert, aki nem ért ahhoz, amire a főnöke szerződtette”, mert nem jogászi sikereivel büszkélkedik a honlapján, hanem focizsonglőri képességeivel. (...) Miként azt a poszt utáni kommentemben is jeleztem:

«Nekem az jött le az írásból, hogy amikor szerveződik az önkényuralom, előlépnek a kádernek való személyek. E tekintetben egyre megy, hogy 1945, avagy 2010 utáni-e a bolsevik mentalitású vezér. A korábbiak mentségére: többségük valószínűleg őszintén hitt abban, hogy „megforgatja a világot” – hogy az ismert mozgalmi dalra utaljak. Egyébként meg is forgatták, s nem csupán rossz értelemben, hiszen ténykedésük következtében az agrárországból ipari lett, oktatási és kulturális léptékváltás, nagyarányú urbanizáció következett be Magyarországon az ilyen átalakulás nyomán mindig és mindenütt bekövetkező igazságtalanságoktól, emberi szenvedésektől kísérve. Varga életművésznőről viszont már megválasztása előtt kiderült, hogy igencsak nyerészkedő típus.»

Állításom alátámasztására felsoroltam azokat az anyagi vonatkozású adatokat, amelyek a kinevezése előtt és után láttak napvilágot a médiában. Ezek között talán az első helyen szerepelt, hogy az új igazságügyi miniszter havi 300 ezer forint albérleti hozzájárulásra tart igényt. Eközben a férjével együtt meghirdetett, 46 négyzetméteres, 76 négyzetméteresként megjelölt, budapesti lakásuk bérbe adásából évente 4 milliós, adózás után 3,6 milliós bevételük származik.

Ezt megelőzően Brüsszelben is államköltségen éltek, mert a férj, Magyar Péter Magyarország Európai Unió Melletti Álladó Képviseleténél dolgozott, és ez idő alatt, a jogszabályok alapján, a képviseletnek kellett gondoskodnia a család lakhatásáról. Nem csoda hát, hogy megtakarításukból arra is jutott, hogy Balatonhenyén felhúzzanak egy 195 négyzetméteres családi házat. Magyar a Diákhitel Központ vezérigazgatója lett. Immár négymilliót megközelítő havi jövedelmet mondhat magáénak. Felesége, az igazságügy-miniszterré avanzsált Varga Judit minimum 1,7 milliós havi fizetésre számíthat.

Ha csak fehér holló lenne az igazságügyi fogalmazóból – a brüsszeli kitérővel – szinte egyből a bársonyszékbe repített, a gúnyosan máris dekázásügyi miniszternek nevezett hölgy esete, akkor az szót sem érdemelne. De alighanem mindenki előtt nyilvánvaló, hogy a hozzá hasonló káderek és haszonlesők ezreire, tízezreire épül az Orbán-rezsim országszerte. A nyerészkedési vágy, a kapzsiság hajtja őket. „Akárhogy is nézem, az ősbolsevikok bizonyos értelemben balekok (lúzerek) voltak a maiakhoz képest.” – vontam le a következtetést a Médianapló felületén megejtett hozzászólásomban.

Most viszont az olvasón a sor a véleményformálásban, s az ebből következő tanulság érvényesítésében! Hogy aztán mire jut vele...#

Kabai Domokos Lajos